ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار.

ایجاد یک حساب کاربری

پر کردن فیلدهایی که با ستاره (*) نشانه گذاری شده ضروری است.
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
ایمیل *
تکرار ایمیل *

معماری داخلی

دوره کاردانی حرفه ای معماری داخلی          

مقدمه

انسان درروند حیات اجتماعی خویش،نیاز خود رادرابرازوعملکردآن معطوف نموده ،تاعصر حاضر که انسان ،چه در درون فضاهای کالبدی وچه در برون فضاهای آزاد،نقش اساسی خود راایفا می نماید.انسان بدون چنین گرایشی مفهوم تمدن وفرهنگ را گم می کند.

در عصری که کلیه علوم وفنونطی تکامل خویش به تفکیک رشته ها وحتی زیر پایه ها ومویرگ های تخصصی را نموده،تعاریف ومشخصات ویژه هر یک رابه جامعه بشری عرضه داشته است ،انسان بر روی ماوای فیزیکی خود ودرونکالبد زیستی نیاز به انتظام وبهره بری هر چه بیشتر فضاهای محیطی دارد.

بااین نگرش ،نیاز واقعی وپایگاه علمی، هنری وانسانی رشته معماری داخلیدر فرهنگ امروزی جامعه کاملا محسوس می باشد.در این قرن که حرمت وکرامت انسان شرط انتظام علمی ومذهبی هر جامعه است،لذا جامعه می تواندبر حسب آگاهی و تکامل خویش موجبات رفاه و آسایش برایهمگان فراهم سازدو انتظام تربیت آنرابر عهده گیرد.با توجه به مراتب فوق وجوددانشگاه برای آموزش معماری داخلی از اخص نیاز جامعه می باشد .

تعريف و هدف

دوره کاردانی حرفه ای معماریداخلی یکی از دوره های آموزش عالی و هدف آن تربیت افرادی است که بتوانندفاصله تخصصی بین معمار وسطوح پایین تخصصی رادر کارهای تخصصی رادر کارهای اجرایی معماری پر نمایدورد زمینه طراحی به عنوان دستیار مهندس معمار همکاری نمایند.اگر معماری راحت سازی فضای زیستی انسان هاست ،معمار یداخلی اخص موضوع است .باید بپذیریم معماری قادر به پوشش تمام شقوق تخصصی خود نیست وآن چنان که در تمام جوامع پیشرفته تحت عنوان کارآیی هاویا گرایش های مختلف مطرح استدر ایران هم با توجه به توسعه علمی چاره ای جز قبول حقایق و اجرای آن نداریم،با نظری اجمالی به دروس تفضیلی این رشته حداقل توانایی که بر آنان می توان قایل شد به قرار زیر است ؛

الف)انتظام هنری پوسته های درون زیست کالبدی مانند :

(منازل ، مساجد ، فروشگاهها ، هتل ها ، فضاهای مذهبی ، بیمارستان ها ، فرودگاهها و......)

ب) انتظام هنری با سازه های سبک در کاربرد های زیستی مانند :

(بناها باسازهای سبک ، پارک ها ، نمایشگاهها ، یادبودها و......)

از نقطه نظر هویت ملی معماری ،اقل موضوع این که اگر در گذشته مسجدی یا بنایی احداث می گردید گچ بر ها،مقرنس کارها ، معرق کار هاو.......به همراه معمار وهنرمندان دیگر شقوق معماری بنارا به این پایه که هست رسانیده اند وواگر کلیت یک بنارا یک اثر هنری بنامیم ،انتظام هنری پوسته های درون کالبدی آن بنا،به مراتب سهم بیشتری از انتظام پوسته ای آن بنا راداشته ودر حال حاضر هم در ساختمان های امروزی دارد ،به عنوان مثال در یک هتل انتظام هنری کالبدی مانند (ورودی ها ، فضاهای انتظار ،اطلاعات ، سالن اجتماعات ،سالن ناهار خوری ، راهروها ،اتاق ها و سرویس ها،نماهای داخلی وخارجی ،نورها ،رنگ ها،کف ها، انتخاب مصالح و....)به مراتب هزینه دار تر وزمان بر تر از طرح کالبدی آن هتل را دارد که قسمت نخست از وظایف ومسئولیت های معماران داخلی می باشد .اگر مبانی ارزشی معماری یا انتظام عملکردی را بیشتر از دیگر شقوق فعلی گروه معماران در جهان بدانیم به نظر می رسد که ریشه ها یانتظامی عملکرد شکل پذیری را باید از معماری داخلی جهت رسیدن به فرم های عملکردی معماری دانست .

اهميت و ضرورت

وجود افرادی که بتوانندطرح های مهندسین معمار را در زمینه های ارایه وترسیم ورساندن یک طرح اولیه مهندس طراح به فاز 1و2 (ترسیم نقشه های معماری واجرایی) یاری نمایندودر انجام کار در تمامی زمینه های کیفی و کمی مرتبط بین مهندس معمار وافراد کم تخصص ویا بی تخصص همکاری داشته باشد ،ضرورت واهمیت این دوره را کاملامشخص ومحرز می باشد .

با توجه به موارد فوق مفاهیم زیبایی وهنری در حامعه که عنوان قومی را همراه دارد فدر نظم وترتیبی بر اساس مبانی ارزشی وتعریفی برای تربیت جوانان خواهد بود که شخصیت هنری رادر معماری ،شهرسازی ودیگر شقوق ابزاری خودمان خواهیم یافت ،که امروزه از آن فارغ هستیم ،اگر نکته سنجی کنیم فضاهای تجمعی ما اعم از مذهبی وغیر مذهبی ،خود زمانی هویت شاخص جهانی داشته وپیشتاز بوده که هم اکنون کمتر اثری از گذشته توانمند از آن می توانیم بیابیم .تربیت به مفهوم انتقال علمی ارزش ها از مرد عالم به طالب است و معماری داخلی هم تابع همین قانون می باشد و لذا وجود دانشکده ها لازم و کارآمد خواهد بود وبه همین روش نیاز به ایجاد بخش تحقیق و تتبع و اجتهاد در آن الزامی است ودر بیان روز ترتیب در مقطع کار شناسی و کارشناسی ارشد وحتی دکترا می باشد تا بین نسق روند حیات فرهنگی و هنری در جامعه خاص این قوم بر قرار گردد .

نقش و توانايي ها

-          گزارش نویسی ومستندسازی

-          ارائه گزارش نتایج کاروجریان فعالیت ها (presentation

-          انجام کار گروهی

-          طبقه بندی وپردازش اطلاعات

-          بهره گیری از رایانه

-          برقراری ارتباط موثردرمحیط کار

-          سازماندهی واداره کردن افراد تحت سرپرستی وآموزش آنها

-          خود آموزی ویادگیری مستمردرراستای بالندگی شغلی

-          ایجادکسب وکارهای کوچک وکارآفرینی

-          رعایت اخلاق حرفه ای وتنظیم رفتار سازمانی

-          اجرای الزامات بهداشت،ایمنی ومحیط زیست(HSE)

-          تفکر نقادانه واقتضایی

-          خلاقیت ونوآوری

قابلیت ها وتوانمندی های حرفه ای فارغ التحصیلان

-          کسب توانایی لازم در اجرای مراحل مختلف فعالیت های معماری داخلی در اصول معماری داخلی وساختمان

-          کسب توانایی لازم در اجرای مراحل مختلف فعالیت های معماری داخلی در تنظیم شرایط محیطی واقلیمی

-          کار در دفاترفنی ومعماری (مهندسین مشاور)وکمک در جهت ارایه کار طراح

-          مدیریت کارگاه های کوچک ساختمانی

-          نظارت در کارهای اجرایی ساختمانی ومعماری وکمک در جهت صحت و دقت انجام کار

-          طراحی فضاهای داخلی مانند پاسیو،آب نما،کفپوش

-          همکاری در جمع آوری اطلاعات برای تهیه پروژه های ساده معماری داخل ساختمان ها

-          دریافت طرح های معماری یا تعمیراتی ودستورات لازم از کارشناس معماری

-          انجام بررسی های مقدماتی موادمصرفی وانتخاب رنگ ها ومصالح و استفاده از بهترین تکنیک به منظور به کار گیری مصالح ورنگ ها

-          انجام تعمیرات لازم بر اساس طرح های تعمیراتی تحت نظر کارشناسان مربوط و گزارش مسایل ومشکلات مربوط به آنان

-          همامنگ کردن رنگ های مورد نیاز برای تزیین اماکن وابنیه

-          همکاری در اجرای پروژه های معماری وطرح های تعمیراتی با کارشناسان مربوطه

-          نظارت بر کار کارگران تحت نظر وارایه راهنمایی های لازم وآشنا کردن آنان به ابزار و وسایل ومواد جدیدو مورد به کار گیری آن ها

مشاغل قابل احراز                                                                                                                                                                      

-          همکاری در دفاتر مهندسین مشاور به عنوان دستیار کارشناس معماری داخلی

-          دستیار در دفاتر فنی ومهندسی بخش دولتی وغیر دولتی وکلیه دستگاه هایی که به نحوی با کارهای طراحی و اجرای ساختمان مرتبط نظیر؛وزارت راه ومسکن،شهرداری ها،شوراهای اسلامی،استانداری هاو فرمانداری ها

-          دستیار نظارت در اجرای کارهای ساختمانی ومعماری

-          دستیار در دفاتر فنی ومعماری داخلی

-          در این شغل،شاغل تحت نظارت کارشناس معماری داخلی ،وظایف فنی واجرایی وعملی در زمینه های معماری داخلی ساختمان و آبینه را به عهده دارد .

خبرنامه مرکز

ایمیل خود را در این قسمت ثبت نمایید:

تماس با ما

خیابان انقلاب اسلامی-ابتدای وصال شیرازی-نبش کوچه نایبی-پلاک25

تلفن: 66491209-66491215